Opanuj moc kolorów! Czyli jak dobierać kolory ubrań

13.8. 2024, Petra Martínková & Filip Proučil
Opanuj moc kolorów! Czyli jak dobierać kolory ubrań

Biała czy niebieska koszula? Żółty T-shirt? Granatowe spodnie? Kolory są wszędzie. Wpływają na nas samych, na to, jak wyglądamy i jak postrzegają nas inni, a także na to, czy otrzymamy wyższą pensję lub wymarzone stanowisko. Wpływają nawet na kolor naszej skóry, cienie pod oczami, kształt nosa i symetrię oczu. Pokazujemy poprzez nie nasze mocne strony, ale mogą też ujawnić te słabe. Nosimy je zgodnie z naszym nastrojem i nastrojem, w który mogą nas wprawić.

Czerwony, gdy potrzebujemy dodać sobie odwagi i pewności siebie; niebieski, gdy mamy prezentacje lub spotkania; zielony, gdy potrzebujemy uspokoić nasz umysł. Istnieje wiele gwarantowanych przewodników, aby wiedzieć, co oznacza każdy kolor, wiele podręczników, które opisują znaczenia kolorów i które z pewnością powiedzą Ci, jaki kolor pasuje do Ciebie. Ale w rzeczywistości kolory to alchemia, którą nie każdy rozumie.

Z pomocą eksperta, stylisty i wykładowcy Petra Lukesa, który od dziesięcioleci zajmuje się typologią kolorów, przyjrzeliśmy się podstawowym kolorom, aby odkryć ich znaczenie, symbolikę i właściwości.

Kto nosi czerwony? Jaki jest kolor królewski? Co symbolizuje kolor biały? W jakim kolorze nigdy nie zostaniesz przeoczony? A kto wie, jak nosić różowy?

Miłego czytania! 

Czarny

Czarny to joker. Nosimy go, gdy podświadomie nie chcemy ujawniać, kim lub czym jesteśmy.

Czerń zawsze była kojarzona z cieniem, nocą, podświadomością i kobiecością. Z dzisiejszej perspektywy może to brzmieć nieco dyskryminująco, ale kobiecość od niepamiętnych czasów jest kojarzona raczej z głębią i ciemnością, niż ze światłem. Czerń powstaje poprzez zmieszanie ze sobą wszystkich kolorów. Czerń - a przy okazji z tym związana jest ta symbolika czerni ze śmiercią, którą tu mamy - oznacza, że wszystkie kolory musiały umrzeć, aby powstała czerń. Czerń jest indywidualną śmiercią w celu stworzenia kolektywnego koloru. To koniec kolorów, czy nowy początek? To zależy od tego, jak na to spojrzymy. Co ciekawe, czarny jest jednym z najpopularniejszych kolorów w naszym kraju. Z jednej strony nosimy go jako kolor żałoby, z drugiej jako normalny, codzienny kolor. A jednocześnie nosimy go jako kolor odświętny, jako kolor elegancji, jest kolorem najbardziej formalnym. Jest często wybierany przez kultowe marki odzieżowe, marki motoryzacyjne i technologiczne jako ich logo. Dlaczego wybraliśmy ten sam kolor jako najbardziej formalny i żałobny? Ponieważ czarny jest interesujący. O czerni można powiedzieć wszystko - jeśli powiesz, że jest sexy, masz rację, jeśli powiesz, że jest konserwatywna i formalna, masz rację, jeśli powiesz, że jest kreatywna, masz rację, jeśli powiesz, że jest dostojna, również masz rację. Nie ma zdania, którego nie można powiedzieć o czerni. I właśnie ze względu na to wszystko, czym jest ten kolor, nosimy go, gdy podświadomie nie chcemy ujawniać tego, kim jesteśmy. Czerń nam na to pozwala, czerń jest takim jokerem - można ją postawić zamiast asa, można nią zagrać zamiast siódemki, można nią zagrać zamiast króla.

Marki, które używają czerni: Gucci, Dolce & Gabbana, Chanel, The Telegraph, Gillette, Sony, MTV.

Biały

Biel to nieskazitelność. Nosimy ją, gdy chcemy wyglądać wyrafinowanie i luksusowo.

Biel, jako siostra czerni, ma to trochę na opak, ale jeden aspekt jest podobny - biały również zawiera wszystkie kolory, ale w przeciwieństwie do czarnego, gdzie wszystkie pigmenty są zmieszane razem, biały oznacza, że istniały gdzieś wcześniej. "Biały" to zatem wszystkie kolory, które nie weszły jeszcze w kontakt z materią. Biel symbolizuje nieskazitelność, która nigdy nie weszła w kontakt z niczym materialnym, a jedynie poprzez ten kontakt rozpada się na wszystkie inne kolory. Dlatego biel kojarzy się z czystością, dziewictwem, nowymi początkami, narodzinami. Biel może być wszystkim, ale musi jeszcze zetknąć się z materią. Do tego czasu jest uniwersalna, nieskazitelna.

Nosząc biel chcesz być nieskazitelny, czysty. To właśnie z powodu tych skojarzeń biel jest ogólnie postrzegana bardzo pozytywnie.

Ten, kto zakłada biel, chce wyglądać (i wygląda) bardzo wyrafinowanie. Biel jest niepraktyczna i dlatego historycznie jest kolorem luksusu. W czasach, gdy pralki nie istniały, biel pokazywała, że można sobie pozwolić na coś tak niepraktycznego jak biel. Do pewnego stopnia - podświadomie - jest to nadal prawdą.

Historycznie rzecz biorąc, najpierw noszono białą bieliznę, co było kolejną oznaką bogactwa i statusu. Ale potem ludzie, którzy mogli sobie pozwolić na biel, chcieli, aby ich status był widoczny. Zastanawiali się, jak pokazać białe ubrania. Udało im się to za pomocą koszul, których fragmenty wystawały z odzieży wierzchniej, co z kolei zakotwiczyło w sferze mody męskiej.

Marki, które używają bieli: Apple, Tesla, Nike, Dove.

Czerwony

Czerwień to męski kolor. Nosimy go, gdy chcemy zwrócić na siebie uwagę lub gdy potrzebujemy dodać sobie siły i odwagi.

Czerwony jest bardzo interesujący. Automatycznie tworzy dynamikę, pobudza energię. Kojarzymy go z pozytywami i negatywami, radością i agresją. Czerwień ma w sobie niebezpieczeństwo, ryzyko rozlewu krwi, agresję i wybuchowość, ale ma w sobie też energię, zwierzęcość, instynktowność. Dlatego jest to przede wszystkim i pierwotnie kolor męski. Kojarzy się z buntem, rewolucją, kłótnią. Wszystko, co się z nim łączy, ma ogromną moc. Często podświadomie wybieramy go, gdy czy nas debata, negocjacje, na które nie mamy ochoty iść lub na które potrzebujemy siły i odwagi. A czerwień ma jeszcze jedną bardzo specyficzną cechę. Większość dynamicznych kolorów nie ma wysokiej rangi, ale czerwony jest wielkim wyjątkiem - można go znaleźć na czerwonych dywanach podczas uroczystych wydarzeń, można go znaleźć w rodzinie królewskiej, w strojach królów i królowych. Jest to bardzo rzadkie w przypadku dynamicznych kolorów. W starożytnych Chinach był to nawet kolor ceremonii ślubnej.

Czerwony powoduje zmiany fizjologiczne w organizmie - zwiększa puls, ciśnienie krwi, szybkość oddychania, wydzielanie adrenaliny i aktywność wątroby. Pobudza większość ludzi do aktywności, a także rozbudza apetyt.

Czerwony to kolor zwycięzców, to kolor sukcesów, które osiągnąłeś i do których musiałeś się przyczynić własnym wysiłkiem. To jego kolejna symbolika. Jeśli noszę czerwoną, na przykład koszulę, muszę być w stanie ją nosić. Ludzie, którzy są introwertyczni i nie lubią wyróżniać się z tłumu, zwykle nie noszą czerwieni. To, że założysz czerwień, mówi o tym, że chcesz być widoczny. Większą tendencję mają do niego ekstrawertycy i ludzie, którzy muszą być potrzebują być dostrzeżeni lub widziani w danej chwili. Możesz założyć czerwony, gdy chcesz przekazać jakiś symbol lub gdy chcesz dodać sobie czegoś - na przykład dodać sobie odwagi, siły lub energii.

Marki, które używają czerwieni: KFC, Netflix, CNN, Vodafone, Coca Cola, YouTube, Marlboro nebo Adobe.

Niebieski

Niebieski to kolor komunikacji i słów. To najpopularniejszy kolor na świecie.

Niebieski to bardzo ugruntowany kolor, który symbolizuje rozum, racjonalność, myślenie analityczne, myślenie abstrakcyjne, komunikację. Są to największe wartości cywilizacyjne naszego świata. Niebieski jest kolorem wspierającym nasze społeczeństwo, nasze myślenie. Nasze pojmowanie kultury cywilizacyjnej jest bardzo dobrze odzwierciedlona przez kolor niebieski. Swoją drogą, spójrz na to, jak znaczący jest niebieski w biznesie, w polityce, w ubiorze całego racjonalnego świata. Jest nawet jednym z najpopularniejszych kolorów na świecie, symbolizuje ludzką wartość dodaną, której nie ma zwykła natura, symbolizuje fakt, że jesteśmy jedynym stworzeniem na planecie, które mówi. Niebieski to kolor komunikacji, niebieski to kolor słów i dyplomacji, niebieski to kolor przyjaźni i sukcesu.

Niebieski symbolizuje również mądrość, inteligencję i głębię. Jest inspirujący, pomaga uporządkować myśli. Niebieski podświadomie symbolizuje powietrze, wodę i czystość, być może dlatego uspokaja bicie serca, zachęca do pracy intelektualnej i zwiększa koncentrację.

W ubiorze niebieski wzbudza spokój i autorytet, ciemnoniebieskie ubrania pokazują zdolności intelektualne, sukces i wnikliwość, jasnoniebieski wzbudza spokój i przyjaźń.

Marki, które używają niebieskiego: Facebook, Twitter, Skype, PayPal, Linked In, Dell, Intel, Ford, Pepsi.

Zielony

Zielony to kolor wypoczynku, zwykle kojarzony z mniejszą wydajnością w zawodach biznesowych.

Zielony jest ciekawy. Ogólnie jest to kolor, która jest w stanie nas uspokajać, ale statystycznie wiąże się z mniejszą wydajnością w zawodach typowo biznesowych. Jeśli nosiłeś zielony kolor do pracy, byłeś automatycznie oceniany jako osoba o niskiej wydajności. Prawdopodobnie ma to związek z faktem, że zieleń zawsze była zasadniczo kolorem rekreacyjnym - arystokracja nosiła zieleń tylko w wiejskich posiadłościach i w czasie wolnym, a nie na przykład w mieście. Historycznie rzecz biorąc, przez długi czas uważano, że zielony nie jest kolorem miejskim, a już na pewno nie kolorem do pracy. Dlatego nawet dziś kojarzymy zieleń z zajęciami rekreacyjnymi.

Zielony ma uspokajający wpływ i sprawia wrażenie wzbudzające zaufanie. Uspokaja układ nerwowy, obniża ciśnienie i ma pozytywny wpływ na migrenę. Zielony symbolizuje relaks, a także zdrowie, co jest związane z faktem, że większość ludzi podświadomie kojarzy go ze świeżością, orzeźwieniem i naturą.

Marki, którego używają zielonego: Spotify, Starbucks, Subway, Sprite, Heineken, WhatsUp, Land Rover, John Deere.

Szary

Šedá je barva inteligence. Často bývá spojována s šedou kůrou mozkovou a působí klidně a vyváženě. 

Šedá je jednou z mála opravdu neutrálních barev. Může mít střední nasycení a jsou v ní všechny primární barvy, ale v poloviční sytosti. Ta neutralita je s ní i symbolicky silně spojena a právě díky ní je to barva vysoké úrovně, vysoké společnosti. Často bývá mimochodem spojována s šedou kůrou mozkovou a s inteligencí, působí klidně a vyváženě. Když je šedé moc, může být nudná, ale na druhou stranu, díky své neutrálnosti, má jednu skvělou vlastnost - je kombinovatelná opravdu s jakoukoliv další barvou, protože každá jiná barva skvěle rozbije její sterilnost. 

Značky, které využívají šedou: Apple, Swarovski, Lexus, Wikipedia, Mercedes Benz.

Žlutá

Ten, kdo nosí žlutou, je automaticky nepřehlédnutelný. 

Z hlediska vlnové délky nejsou naše oči citlivé ke všem vlnám spektra stejně. Nejcitlivěji reagujeme na žluté části spektra, takže když se někdo oblékne do žluté barvy, nejde nevidět. Je automaticky nepřehlédnutelný. Což má dva aspekty – pozitivní je ten, že bude vždycky vidět, ale negativní je ten, že, když bude nějaký průšvih, tak to většinou odnese “ten žlutý”, právě proto, že je nejvíc vidět. Žlutá je optimistická barva, která povzbuzuje, osvobozuje, harmonizuje, působí vřele a otevřeně. Je to barva slunce a světla a působí pozitivně proti strachu, obavám a úzkostem, uklidňuje nervovou soustavu a povzbuzuje k soustředění a paměti.

Značky, které používají žlutou barvu: IKEA, McDonald's, Burger King, DHL.

Oranžová 

Oranžovou si zejména v odívání spojujeme s nižším významem a nižším společenským statusem.

Oranžová barva je spojována s energií, vitalitou a životní silou. Může představovat entuziasmus a pozitivní přístup k životu. Zároveň je to barva, která podněcuje kreativitu a radost. Proto se často využívá v uměleckých prostředích a designu, aby vyjádřila originalitu a zábavu. Oranžová připomíná teplé sluneční paprsky a je spojována se sluncem a létem, je to barva, která podporuje společenské interakce. Používá se v marketingu a brandingu k přilákání pozornosti a podpoře sociálního zapojení, zejména neformální a uvolněné formy komunikace. Zároveň je ale zajímavé, že v našem kulturním prostředí patří mezi barvy, které příliš nepreferujeme a často je zejména v odívání spojujeme s nižším významem a nižším společenským statusem.

Značky, které používají oranžovou: MasterCard, NN Pojišťovna, Mozilla, ČSSD, PornHub.

Růžová 

Muži, kteří nosí růžovou, ukazují svou jedinečnost, sebevědomí a odvahu. 

Růžová vznikne naředěním červené, takže je to vlastně taková baby červená. Má v sobě potenciál červené, ale není nebezpečná. Máme ji primárně spojenou se ženami a většina značek, které růžovou využívají, cílí primárně na ženy. Historicky však bylo mnoho období, kdy růžová byla považována za mužskou barvu. Nezapomínejme na to, že růžová je pořád červená, sice rozředěná, ale červená. A to je mimo jiné barva agrese, živočišnosti, boje a revoluce. Když si muž vezme dnes růžovou, je to známkou jeho jedinečnosti, sebevědomí a odvahy. Znamená to, že ji dokáže ustát proti všem. 

Růžová zvyšuje srdeční tep a také chuť na sladké, zklidňuje emoce a harmonizuje. Bývá spojována s hravostí, mládím až dětstvím a láskou. Je to barva zdrženlivé elegance. 

Značky, které růžovou využívají: Barbie, T-Mobile, Victoria Secret, Flickr, Tinder.

Fialová

Fialová barva bývá spojována s bohatstvím a vysokou společností. 

Fialová kombinuje vlastnosti červené (energie a vášeň) s modrou (klid a harmonie), a proto může symbolizovat citovou vyváženost a duševní stabilitu. Symbolika fialové barvy je bohatá a může být různě vnímána v různých kulturách a kontextech. V mnoha kulturách byla fialová barva spojována s královským postavením a bohatstvím. Historicky byla používána na královských rouchách a korunovačních klenotech jako symbol moci a důstojnosti, což může souviset také s jejím obtížným získáváním před objevem syntetických barviv. Fialová má také spojitost s duchovním světem a mystikou. Často je považována za barvu meditace, intuice a duchovního růstu. Je to barva, kterou spojujeme s uměním, kreativitou a individualitou. Používá se často v reklamě a designu, aby přitáhla pozornost a vyjádřila jedinečnost. U fialové v odívání je ještě jeden zajímavý klíčový aspekt, a to je rozdílné vnímání mezi muži a ženami. Zatímco u žen se fialová těší oblibě, pro mnoho mužů je to barva, které se raději vyhnou, a je pro ně nepředstavitelné si ji obléci. 

Značky, které využívají fialovou: Milka, Yahoo, Cadbury.

Béžová a hnědá 

Tyto barvy jsou ze své podstaty poměrně neutrální. S hnědou máme asociovanou půdu, zemitost. Hnědá je spolehlivá, přátelská, přívětivá, teplá. Je nezbytná, jako země, ale je statutárně nízko. Je barvou, která historicky symbolizuje pomocné profese, servisní služby. Když se hnědá dostala statutárně vysoko, byl to vždycky problém. Jedinou výjimkou jsou malé doplňky. No a béžová je v podstatě taková jemná odrůda hnědé. Béžová je velmi neutrální a sofistikovaná. A narozdíl od hnědé získala status neutrálního luxusu, podobně jako bílá či šedá.

Podobał Ci się nasz artykuł? Udostępnij!

Petra Martínková & Filip Proučil

Autor artykułu

Interesuje Cię więcej? Chcesz o coś zapytać?

Szkoda, na razie niczego tu nie ma. Będziemy wdzięczni za komentarz.