Jak odpowiednio ubrać się na wigilię firmową zgodnie z dress codem i bez niego

13.12. 2023, Petra Martínková & Filip Proučil
Jak odpowiednio ubrać się na wigilię firmową zgodnie z dress codem i bez niego

Święta już (prawie) nadeszły, a wraz z nimi klasyczny zawrót głowy, taki sam jak co roku: kupowanie prezentów, koordynacja spotkań rodzinnych w dni świąteczne i to w trójboju własni rodzice - jej (jego) rodzice - przyjaciele, a do tego terminy, deadliny i kupa pracy, którą trzeba dokończyć do końca roku. A do tego wigilie firmowe. 

Dla niektórych są synonimem relaksu i dobrej zabawy z kolegami z pracy, dla innych koniecznością zawodową i wydarzeniem towarzyskim, podczas którego zacieśnia się relacje biznesowe i negocjuje plany na kolejny rok. (Jest jeszcze trzecia grupa ludzi, dla których przyjęcie świąteczne = źródło niechcianych i wspomnień zakopanych głęboko w pamięci).

Jeśli należysz do teamu 1 i 2, mamy dla Ciebie praktyczny przewodnik po tym, jak ubierać się na przyjęcia świąteczne zgodnie z zalecanym dress codem lub i bez niego. Jeśli należysz do teamu 3... zakończymy kilkoma bardzo dżentelmeńskimi radami, jak przetrwać taką imprezę bez utraty honoru.

Na samym początku każdego przyjęcia świątecznego znajduje się zaproszenie. To właśnie z niego dowiesz się najważniejszych rzeczy dotyczących wyboru odpowiedniego stroju, a mianowicie: kiedy i gdzie odbywa się impreza oraz czy obowiązuje na niej dress code. Jeśli na zaproszeniu jest zawarta informacja o dress codzie, jest to łatwiejszy wariant.

Jeśli informacja o dress codzie nie znajduje się w zaproszeniu, należy się oprzeć na rodzaju wydarzenia, gospodarzu, okazji, czasie, miejscu i innych zaproszonych gościach (jeśli ich znamy). To nie rocket science, wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad.

Dress code

1. BLACK TIE

Gdzie zwykle stosuje się ten dress code: 

Na bardzo formalne wydarzenia wieczorowe, takie jak premiery teatralne, opery, chrzciny, bankiety, przyjęcia z udziałem urzędników państwowych, uroczyste gale i kolacje.

Jak się ubrać: 

Synonimem Black Tie jest smoking, czyli smokingowa marynarka i smokingowe spodnie. Spodnie mają jedwabne paski na zewnątrz, ewentualnie pas smokingowy po bokach, marynarka ma jedwabne klapy, a kieszeni pasuje biała poszetka, złożoną w stylu prezydenckim.

Koszula musi być biała, z kołnierzykiem smokingowym (ale może być też klasyczny) i podwójnymi mankietami na spinki do mankietów. Koszula smokingowa może mieć ozdobną plisę z przodu, a guziki mogą być zdobione, ale i ukryte.

Do smokingu zawsze pasuje czarna wiązana muszka, najlepiej jedwabna, podobnie jak klapy marynarki.

Do koszuli smokingowej można założyć czarną kamizelkę lub pas smokingowy.

Jeśli stopy zdecydowanie pasują czarne lakierowane oksfordy, a teksturowane czarne wełniane skarpety będą stanowić ładny kontrast dla gładkich spodni.

O czym należy pamiętać: 

Marynarka smokingowa i spodnie to konieczność 

Koszula na spinki do mankietów

Muszka zawsze


2. BLACK TIE CREATIVE

Gdzie zwykle stosuje się ten dress code: 

Na stále hodně formální slavnostní večerní, ale spíše umělecké události, jako jsou filmové premiéry, vernisáže a aukce, předávání cen, slavnostní koncerty, nevšední společenské party, plesy či galavečery. Zjednodušeně se dá říct, že tam, kde je předepsaný dress code Black Tie Creative, potkáte plno skvěle oblečených mužů ve smokingu, s nějakým (více či méně) výrazným ozvláštněním. Pozor, pokud byste si to chtěli ulehčit s klasickým černým oblekem, není to dobrý nápad, nezapadli byste a nemuselo by vám to být příjemné.  

Jak się ubrać: 

Podstawą jest ponownie smokingowa marynarka i smokingowe spodnie, ale tym razem nie poprzestaniemy tylko na tym. Trzeba też wykazać się kreatywnością, jak sama nazwa tego dress code'u. Z pewnością sprawdzą się ciekawe materiały i lub wzory, nie trzeba się bać też klasyków, takich jak brokat czy aksamit. Ale znakomicie posłużą też kolory.

Urozmaicenie smokingowego outfitu zależy od poziomu kreatywności: możesz wybrać kolorową muszkę, poszetkę lub spinki do mankietów, marynarkę (smokingową) wysadzaną dżetami, a koszula, kamizelka, a nawet skarpetki mogą być kolorowe.

Na stopy będą pasować lakierowane oxfordy, ale błędem też nie będzie, jeśli włożysz luksusowe lub wyjątkowe ciekawe tenisówki.

O czym należy pamiętać: 

Musisz mieć smoking, ale musi być czymś ożywiony

Kolorowa muszka tak, kolorowe spinki do mankietów, wyraziste materiały tak

To nie może być nuda, ale wciąż bardzo formalna 

 

3. BYZNYS (SEMI) FORMAL

Gdzie zwykle stosuje się ten dress code: 

Na mniej formalne, ale nadal uroczyste wydarzenia, takie jak: imprezy bankowe i finansowe, gale firmowe, przyjęcia koktajlowe, przyjęcia i kolacje firmowe, przyjęcia dla partnerów biznesowych.

Jak się ubrać: 

Jeśli wydarzenie zaczyna się po 18:00, zawsze wybieraj garnitur w ciemnym kolorze (czarny, brązowy, granatowy). Najlepszy jest klasyczny garnitur, teraz w zimie wełniany (zagrzeje), w którym będziesz czuł się komfortowo i swobodnie. Twoim celem nie jest być ładnie ubranym, ale spiętym i zdenerwowanym noszeniem ubrań, w których nie czujesz się komfortowo. Idealne połączenie to dobre ubranie i dobre samopoczucie.

Wybierz taką koszulę, która nie ma zapinanego kołnierzyka. Możesz założyć białą, ale dobrze sprawdzi się też wzorzysta w subtelnych, konserwatywnych kolorach. Uzupełnij ją kamizelką i (ponownie, subtelnym) krawatem, a do marynarki możesz (ale nie musisz) włożyć poszetkę.

Na stopy najlepiej założyć czarne oksfordy (ewentualnie derby), a do nich wełniane skarpety.

Dozwolony jest też pasek z wysokiej jakości skóry.  je i pásek z kvalitní kůže. 

O czym należy pamiętać: 

Garnitur tak (na wieczór zawsze ciemny)

Smoking nie

Jeansy nie

4. BYZNYS CASUAL

Gdzie zwykle stosuje się ten dress code: 

Jest to luźny dress code, odpowiedni do pracy i noszenia na co dzień (formalnego). Nadaje się na własną imprezę firmową, na spotkanie partnerów biznesowych, z którymi utrzymujesz przyjazne stosunki, na nieformalną kolację firmową z kolegami, na przyjęcie świąteczne z przyjaciółmi.

Jak się ubrać: 

Ten dress code jest idealny, ponieważ nie trzeba zmieniać stroju dziennego na wieczorowy. Możesz dokonać kilku drobnych zmian w swoim codziennym (formalnym) outficie lub po prostu iść tak, jak jesteś.

Idealnym ubiorem będzie wełniany garnitur lub nawet wygodne chinosy. Możesz też założyć casualową koszulę, spokojnie z zapinanym kołnierzykiem. Wybierz kolor według własnych preferencji, może być biała lub kolorowa. Ale krawat zostaw w domu. Do pracy na koszulę załóż marynarkę lub blezer, spokojnie dzianinową, ewentualnie pulower z dekoltem w serek.

Do pracy spokojnie włóż tenisówki, ewentualnie mokasyny.

Jeśli czeka Cię przyjęcie w stylu business casual, zostaw sweter w pracy, a na koszulę załóż marynarkę. Zamień tenisówki na mokasyny, a jeśli nosisz półbuty, nie krępuj się ich wybrać.

O czym należy pamiętać: 

Jeansy nie

Garnitur nie

Krawat nie

5. CASUAL

Gdzie zwykle stosuje się ten dress code: 

Na nieformalne przyjęcia firmowe ze współpracownikami lub znajomymi, do noszenia na co dzień, na spotkania z przyjaciółmi lub rodziną.

Jak się ubrać:

Casual właśnie ten styl, który nosimy na co dzień. Tak więc, jeśli masz ten dress code na zaproszeniu, możesz bezpiecznie ubrać się tak, jak czujesz się komfortowo i swobodnie.

Ważne jest jednak, aby pamiętać, że jeśli wychodzisz na spotkanie, lepiej zostawić w domu naprawdę swobodne elementy garderoby, takie jak znoszone dresy lub podarte jeansy. W co się ubrać, jeśli na zaproszeniu widnieje dress code: casual?

W takim przypadku możesz śmiało wybrać jeansy lub wygodne chinosy, z których każdy będzie dobrze pasował do koszulki polo lub golfu, na które w zimową pogodę możesz zarzucić overshirt. Na stopy załóż wygodne tenisówki lub sztyblety, a na wierzch wełniany płaszcz lub woskowaną kurtkę.

O czym należy pamiętać:

Możesz założyć jeansy

Doskonale pasuje golf lub koszulka polo

Zamiast marynarki wybierz na przykład overshirt

Bez dress codu

Dostałeś zaproszenie na przyjęcie świąteczne, ale nie ma w nim ani słowa o ubiorze? Mamy kilka podstawowych porad dotyczących tego, w co się ubrać w takim przypadku.

  1. Fakt, gdzie odbywa się wydarzenie, wiele podpowie. Jeśli jest to luksusowa restauracja, teatr, sala koncertowa, bar, lobby itp., należy wybrać jeden z formalnych dress codów, najlepiej biznesowy (pół) formalny. Jeśli zaproszenie dotyczy lepszej restauracji na jedzenie i napoje lub ekskluzywnego baru wieczorowego, najlepiej wybrać casualowy styl biznesowy. Jeśli jesteś zaproszony do klubu, pubu, na piwo itp., wybierz bardziej swobodny casualowy dress code.
  2. Wybierając dress code, można kierować się godziną. Jeśli wybierasz jeden z formalnych stylów ubioru, złotą zasadą jest to, że po godzinie 18:00 do stroju (zwłaszcza garnituru) pasują ciemne kolory - najlepiej czarny i granatowy.

  3. Można się też kierować samym gospodarzem. Jeśli wybierasz się na przyjęcie dla bankierów, finansistów, inwestorów lub partnerów biznesowych, odpowiednim jest wybranie formalnego stylu business casual. Jeśli masz bardziej osobiste lub przyjacielskie relacje z gospodarzem, dobrze sprawdzi się styl smart casual. Styl casual wybieraj raczej na spotkania i przyjęcia z grupą przyjaciół niż na wydarzenia zawodowe.

Dress code bychom měli. Teď už víte, jak se obléknout přesně podle příležitosti, abyste dobře působili a dobře se cítili. Pamatujete na 3 “týmy” z úvodu našeho článku? Pro některé jsou večírky uvolněním od vánočního shonu, pro jiné v zásadě společensko-obchodní záležitostí a pro třetí tým zdrojem nechtěných vzpomínek, případně studu. Pokud jste tým tři (předpokládáme, že nikdo takový tady není, ale pro jistotu...), připojujeme několik rad závěrem: 

1. Řízenou degustaci řídí sommelier, ne vy

Dejte si pozor na pitný režim a držte se osvědčených kombinací, které znáte a víte, jak na vás účinkují. Raději neochutnávejte drinky v toxických barvách a nikdy, vážně nikdy, nepijte hořící nápoje. Ideálně každý drink proložte skleničkou vody.

2. Pokud jste neuposlechli první radu...

…máte ještě možnost situaci alespoň částečně zachránit. Jakmile nezvládnete vyslovit název vaší firmy, přestaňte mluvit a raději pěkně po anglicku zmizte.

3. Jiný čas, jiná pravidla

Co platilo při příchodu, neplatí ve dvě ráno. Čas publikovatelných selfíček by měl končit nejpozději před půlnocí. 

4. Práci nechte v práci

Věřte, že ve 23.00 po pěti sklenkách vína není ideální chvíle řešit s kolegy, co vám na nich vadí. Není to ani dobrý čas k řešení pracovních věcí. Bavte se, užijte si to a problémy, stížnosti, nespokojenost a práci nechte na jindy.

5. Umění odejít

Pravidlo pravidel. Odejděte raději hned, jakmile...

... Nedokážete vyslovit název naší firmy.

... Máte pocit, že svět je nespravedlivý a kolega, co míň dělá, má určitě vyšší plat a vůbec chce se vám brečet někomu na rameni.

... Cítíte, že váš žaludek není v dobré kondici.

... Se vám chce opravdu hodně spát.

... Jsou čtyři ráno.

 

A to je všechno. Užijte si předvánoční čas! 

Podobał Ci się nasz artykuł? Udostępnij!

Petra Martínková & Filip Proučil

Autor artykułu

Interesuje Cię więcej? Chcesz o coś zapytać?

Szkoda, na razie niczego tu nie ma. Będziemy wdzięczni za komentarz.